Oké, dus je hebt een nieuwe trui. Het ziet er geweldig uit en je krijgt veel complimenten. Maar dan zegt slechts één persoon er iets grimmigs over en hoewel je al die lof hebt gekregen, kan het niet anders dan de negatieve opmerking te overvallen. Waarom is dat? Waarom lijken onze gedachten meer stil te staan bij het negatieve?
We kennen allemaal de uitdrukking over het zien van een glas als halfvol of halfleeg. Het is niet alleen wat je ziet, maar ook hoe je het ziet. En de manier waarop mensen dat glas beschrijven, kan echt veranderen hoe ze erover denken. In de wereld van reclame en communicatie worden deze inzichten dan ook niet voor niets met succes toegepast in het vakgebied van neuromarketing.
Glas is half vol of hal leeg
In een recent onderzoek is onderzocht wat er gebeurt als je probeert je manier van denken te veranderen van het positieve kader naar het negatieve kader – of vice versa. Het onderzoeksteam bracht twee groepen mensen naar het lab en vertelde hen over een nieuwe chirurgische procedure.
Groep één kreeg te horen dat de procedure een slagingspercentage van 70% heeft. Voor groep twee, omlijstden ze het als een faalpercentage van 30 procent. Het is dezelfde exacte procedure en ze geven u exact dezelfde informatie, maar de ene arts concentreert zich op het gedeelte van de klas dat vol is en de andere arts concentreert zich op het gedeelte van de klas dat leeg is.
Dus geen verrassing: mensen vinden de procedure leuk als deze in positieve termen wordt beschreven en ze vinden het niet leuk als je je concentreert op het faalpercentage, maar de onderzoekers wezen de eerste groep erop dat je de procedure ook zou kunnen zien als 30% van de tijd niet. Plots vonden mensen het niet meer leuk.
En toen ze hetzelfde probeerden met groep twee, erop wijzend dat de procedure een slagingspercentage van 70% had, veranderden mensen niet van gedachten. En steeds weer in dergelijke onderzoeken zien we dat mensen vast lijken te zitten in de negatieve manier van denken en het is moeilijk voor ze om te draaien en zich op het positieve te concentreren.
De impact van negatieve framing
Dus als je iets negatief in beeld brengt, blijft het echt hangen. Vanuit een evolutionair of functioneel perspectief is het logisch dat onze geest is gebouwd om naar negatieve informatie in de omgeving te zoeken en deze vast te houden zodra we deze vinden.
Stel je voor je prehistorische voorouders. Je wilt niet vergeten dat er misschien een roofdier op de loer ligt. In veel situaties willen we dat onze geest wordt gegrepen door de negatieve informatie, zodat we problemen kunnen oplossen wanneer ze er zijn.
Maar dan zijn er andere situaties, waarin we wat kleine imperfectie of een beetje slecht nieuws willen overwinnen, wanneer het niet nuttig is om ons op het negatieve te concentreren. Wat doen we dan? Wat ik echt uit mijn onderzoek haal voor mijn eigen leven, is dat het moeilijk is om de bovenkant te zien en dat het letterlijk werk kost dat we moeite moeten doen om naar de positieve kant van dingen te kijken. We kunnen er dus niet vanuit gaan dat onze geest dat automatisch gaat doen en dat het heel gemakkelijk is om gewoon terug te blijven kantelen naar de minpunten.
Positieve mindset hanteren
En dit is iets dat u met de praktijk kunt tegengaan. Zoals elke dag een paar minuten nadenken over de dingen waar je dankbaar voor bent. Als je dit regelmatig doet, kan dit een gewoonte worden. En het blijkt dat deze negatieve bias in de loop van de tijd kan veranderen. Weet je nog toen je jonger was en elke slechte ervaring het einde van de wereld voelde?
Dus dit soort doordringende negativiteitsbias begint af te nemen en dus zien we in ons onderzoek dat de plakkerigheid van een negatief kader volledig lijkt te verdwijnen tegen de tijd dat mensen in de zeventig zijn. Ze lijken veel gemakkelijker heen en weer te schakelen tussen negatieven en positieven. Dus misschien is dat iets waar we allemaal dankbaar voor kunnen zijn – dat er eigenlijk een aantal goede dingen zijn aan het ouder worden.
Hoe kom je uit negatieve denkwijzen? Laat het ons weten in de reacties hieronder.