Wanneer je een goed idee hebt voor een product en dit in de markt wil brengen, dan komt hier heel wat bij kijken. Wij leggen hier kort uit wat er allemaal komt kijken bij het produceren en verzenden van je eigen producten.
Van idee tot product
Wanneer je een idee hebt voor een product, is het natuurlijk eerst zaak om goed onderzoek te doen naar de markt. Is er al een soortgelijk product en zo ja hoe is jouw product anders? Is er voldoende vraag naar het product dat je in gedachte hebt en is het te bekostigen? Als de antwoorden op deze vragen er allemaal goed uit zien is het eerst van belang om je idee vast te leggen, zodat iemand anders er niet meer vandoor kan gaan. Vervolgens begint het ontwikkelen en produceren van het product.
Allereerst wordt het concept tot in detail uitgewerkt en worden er prototypes gemaakt. Hierbij is het van belang dat je met de juiste partijen samenwerkt om je concept uit te werken en de uiteindelijke productie op zich te nemen. Wanneer het prototype is goedgekeurd kan het uiteindelijke productieproces beginnen. Als deze stappen kunnen vaak nog langer duren en meer geld kosten dan je in eerste instantie dacht. Het is daarom zaak om zo specifiek mogelijk te werken om uitloop te voorkomen.
Breng je verzendproces in kaart
Wanneer de eerste producties van het product erop zit, kan de verkoop beginnen. Natuurlijk beginnen de werkzaamheden hiervoor al veel eerder. Het opstarten en promoten van bijvoorbeeld een webshop kost namelijk ook heel wat tijd. Voordat de verkoop begint is het ook belangrijk om een goede verzendpartner te hebben. Deze partij zorgt er namelijk voor dat jouw product veilig bij de eindgebruiker terecht komt. Het in kaart brengen van het verzendproces lijkt makkelijk, maar ook hier komt nog veel bij kijken. Denk hierbij aan het filteren van orders, betalingen nakijken en facturen printen, het inpakproces en het koppelen van de juiste labels en vervolgens het vervoeren via de gekozen bezorgpartner. Ook hierbij is het belangrijk om met de juiste partners samen te werken. Beslis voor het verzenden van je pakketten wat je belangrijk vindt. Bijvoorbeeld levering op dezelfde dag, mogelijke levering in het buitenland of het gebruik van parcelshops zodat klanten ook daar hun bestelde pakket op kunnen halen.